Faglig rapport fra konferencen – ”Children in performative spaces”

Rapport om konferencen som foregik den 11. og 12. juni 2012 i Københavns ny bibliotek og kulturhus BIBLIOTEKET, Rentemestervej 76 med mulighed for at deltage i en ekskursion til Ørestad Bibliotek allerede søndag den 10. juni 2012

Af Udviklingskonsulent Finn Petersen, Københavns Biblioteker

Konferencens emne og program

”The main focus for public libraries today is the digital services. We create apps and we present all sorts of gadgets. We lend out e-books…. that’s all very well. But we must not forget the physical library.

You are attending a conference focusing on both the physical spaces and the digital spaces. it’s all about interaction, animation and performance, but how do we do it? that’s what you can get inspiration for during this conference.” (Fra konferenceprogrammet)

Konferencen havde fokus på det performative børnebibliotek. Konferencen skulle afdække hvordan det performative som begreb kan bruges i udviklingen af tilbud, der engagerer, udvikler og fastholder børn.

Det performative blev i programmet beskrevet som: interaktion, animation og performance, men hvordan griber man det an.?

Vi valgte at opdele konferencen i 3 temaer;

• børn i det performative fysiske rum (biblioteksrummet)
  • børn i det performative digitale rum (det virtuelle rum)
  • børn i det performative byrum)

Disse 3 områder blev belyst gennem et miks af oplæg i plenum kombineret med workshops.

Konferencen blev skudt i gang med en rammesættende paneldebat.

Promovering

Konferencen var promoveret gennem udsendelse af teaser og invitation via diverse nationale og internationale netværk. Konferencen var annonceret på centralbibliotek.dk. Der var oprettet en Facebook profil  og konferencen havde sit eget site på Københavns Bibliotekers hjemmeside bibliotek.kk.dk.

Formidling

Efterfølgende har der været bragt en opsamlende artikel i Danmarks Biblioteker.

En opsamling  fra konferencens moderatorer er udsendt til deltagerne.

Københavns Biblioteker har brugt konferencens erfaringer i udarbejdelsen af en ansøgning til Folkebibliotekernes udviklingspulje.

Vi har haft kontakt til Silkeborg Bibliotek for at høre hvordan de har brugt konferencen direkte i deres arbejde med at udvikle deres børnebibliotek.

Citat fra Silkeborgs svar:

”Vi syntes alle at vi havde et stort udbytte af konferencen! Der var mange virkelig fine oplæg og vi så jo både Ørestaden, Rentemestervej og Balagan samt Kbh´s hovedbibliotek.

Vi kopierer bestemt ikke hverken jeres grønne rum eller blomsten i Ørestaden. Men der er mange elementer vi har bidt mærke i……..

Vi har lige nu kun flyttet ½-delen af børnebiblioteket midlertidigt … og finder på finurligheder – Har mest planer om at vi får vores tømrer til at kreere nogle… opfindelser, der er helt nytænkte og anderledes…

Noget med en trappe på tre brede trin, hvor vi kan have de 8 – 12 årige til undervisning, og også når de selv skal arbejde. Det bliver med fagbøgerne rundt omkring, og vi får en konsol med en stor skærm, sikkert noget a la smartboard… Rummene skal alle have flere funktioner, alt efter tid på dagen og aktivitet. …”

Hovedpointer fra evalueringsskemaerne

94 % af deltagerne giver udtryk for et konferencen i nogen eller høj grad har været relevant i forhold til de udfordringer, som deres bibliotek/institution står overfor. Næsten lige så mange (88 %) mener at de i nogen eller høj grad har fået ny viden.

Omkring 20 deltagere giver direkte udtryk for, at de har bragt inspiration til konkrete nye initiativer med hjem.

Når det gælder konferencens organisation og konferencestedet er omkring 75 % i høj grad tilfredse, mens omkring 6-8 % er utilfredse.

Konferencen blev naturligvis afholdt på engelsk. I evalueringen er der enkelte der mener det var en svaghed, at de danske oplægsholdere skulle holde deres oplæg på engelsk. På selve konferencen var der imidlertid mange, som fremhævede, at oplæg på engelsk var en fordel, fordi det tvang oplægsholderne til at være præcise og kontante og gav en vinkling, man ikke ville have fået, hvis konferencen havde været afholdt på dansk.

Deltagere og oplægsholdere

Konferencen havde 90 deltagere, men desværre ikke så mange internationale deltagere, som vi kunne have ønsket. Dette på trods af massive forsøg i tilmeldingsfasen, bl. a. med direkte invitationer til biblioteker udenfor Danmark og formidling via mange internationale netværk. Der var udenlandske deltagere fra USA og Sverige.

I kraft af flere udenlandske oplægsholdere og en international tilgang til emnet fra langt de fleste af de danske oplægsholdere havde konferencen dog en klar international profil i sin tilgang til emnet ”Children in performative spaces”. Der var undenlandske oplægsholdere fra England  og Sverige.

Afslutning

Konferencen tog fat i et emne, der som udgangspunkt ikke var specielt specifikt defineret.  Man kan sige, at konferencen startede ved begyndelsen: Hvad er det egentlig vi skal med vores ”rum”? Hvordan bruger vi dem bedst?  Arrangørgruppen havde selvfølgelig en idé om, hvor det skulle bevæge sig hen, men udgangspunktet var ”begyndelsen” og det tomme rum.

Konferencens hovedkonklusion: Sats på det performative. Dét betyder: skab ”interaktion, animation og performance” i selve biblioteksrummet og i det digitale rum. Men også i hele byrummet.