Søg tilskud til bibliotekskonferencer og workshops i Danmark med internationale speakers NU OGSÅ i 2013!

Inspiration fra udlandet kan sætte biblioteksudvikling i nyt perspektiv. Derfor kan det være en god ide at invitere en international speaker til en workshop eller temadag, når innovationsprojekter vil dele viden og læring med kollegaer fra andre folkebiblioteker.

Kulturstyrelsen har forlænget muligheden for at søge tilskud til internationale bibliotekskonferencer til 2013. Der kan derfor fortsat søges som tilskud til forberedelse af konferencer (løn) og honorar, rejse og ophold for internationale oplægsholdere. Intentionen er, at midlerne skal anvendes til nyskabende konferencer og mødeformer.

Et konferencesekretariat, som varetages i fællesskab af København Biblioteker og Aarhus Kommunes Biblioteker, administrerer denne opgave. Konferencesekretariatet yder gerne sparring og rådgivning til ansøgere omkring udvikling af metoder til afvikling af nye typer af konferencer, workshops el.lign.

Initiativet er den del af overbygningsopgaver til folkebibliotekerne. Tilskud og støtte til internationale bibliotekskonferencer i Danmark udbydes tre gange om året.

De næste ansøgningsfrister er: 2. januar og 2. april 3013. Der er 150.000 kr. i puljen – hvis der er penge tilbage bliver der også en ansøgningsfrist 1. august 2013.

Næste ansøgningsfrist er onsdag den 2. januar 2013.

Vejledning til ansøgninger, forudsætninger for bevilling af tilskud, ansøgningsblanket og kontaktoplysninger m.m. kan ses på www.bibliotekskonferencer.dk

I kalenderen er der en oversigt over de konferencer, som er bevilget tilskud til internationale temadage og konferencer: http://www.bibliotekskonferencer.dk/kalender/

Indtil videre har 11 spændende temadage og konferencer fået tilskud til internationale speakers. Se projekterne nedenfor.

2010: Leg i Biblioteket 19. maj ● Libraries in a Multicultural Society – Possibilities for the future 16.-18. august ● Litterære Tendenser 5. november.

2011: Next library 19.-21. juni ● Nordic Library Conference 25. – 16. august ● 1st Nordic Conference on Library Development in Peripheral Regions 31. august til 2. september ● Move fast and break things – konference om open source og folkebibliotekerne 21.- 21. september 2011

2012: Informationskompetence – en livsstil 10. – 11. maj ● Democracy development in a new media environment” EBLIDA Conference 11. maj 2012 ● Børn i performative rum 11. -12. juni

Faglige rapporter fra de tidligere konferencer kan ses på http://www.bibliotekskonferencer.dk/indlaeg/

Kontakt til sekretariatet: kontakt@bibliotekskonferencer.dk

Projektchef Mads Gaml, København Biblioteker, magaml@kff.kk.dk, Tlf.: mobil 20 26 22 32.

Biblioteksudvikler Lotte Duwe Nielsen, Aarhus Kommunes Biblioteker, LDN@aarhus.dk, Tlf.: 89 40 92 48 – mobil 51 57 64 61.

Mads Gaml og Lotte Duwe Nielsen, 5. november 2012